یزدفردا: اکنون سؤال اکثر کارشناسان این است که چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد.

به گزارش یزدفردا: «جفری هینتون»، یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی می‌گوید به‌زودی مدل‌های مختلف هوش‌مصنوعی از هوش انسانی پیشی می‌گیرند. همچنین وی نگران است که توسعه این فناوری به‌اندازه کافی ایمن نباشد. جفری هینتون اضافه می‌کند که این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی کنترل امور را در دست بگیرد.

البته چنین دیدگاهی تنها نظر جفری هینتون نیست و افراد دیگری نیز بحث‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. ولی دیدگاه‌های وی وزن خاص خودش را دارد. هینتون در مصاحبه‌ای با برنامه Newsnight بی‌بی‌سی مدعی شد که ایده پیشی‌گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسانی امری اجتناب‌ناپذیر است.

هوش مصنوعی ممکن است از انسان جلو بزند

پدرخوانده هوش مصنوعی در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «تعداد کمی از کارشناسان در این مورد تردید دارند. تقریباً همه کسانی که من می‌شناسم و متخصص هوش مصنوعی هستند، معتقدند که هوش مصنوعی از هوش انسانی جلوتر خواهد رفت. اما سؤال این است که چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟»

جفری هینتون یکی از سه پدرخوانده هوش مصنوعی است. او در سال 2023، از سمت خود در گوگل استعفا داد و اعلام کرد که از کارکردن در زندگی خود پشیمان است. وی در عین حال نسبت به خطرات ناشی از فناوری هشدار داد. هینتون می‌گوید باتوجه به اینکه طیف وسیعی از نظرات درمورد هوش مصنوعی مطرح می‌شود، باید نسبت به آن محتاط باشیم.

او اضافه می‌کند: «من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی کنترل [امور] را به دست بگیرد.» واقعاً کسی نمی‌داند که هوش مصنوعی سرکش می‌شود یا خیر. اما باید دید چه کنترل‌هایی می‌توان روی آن داشت.

درحال‌حاضر، کاربردهای نظامی این فناوری مثلاً در بخش دفاعی در برخی کشورها از نظر هینتون نگران‌کننده است. او می‌گوید:‌ «چیزی که من بیشتر نگران آن هستم این است که چه زمانی هوش‌های مصنوعی مختلف می‌توانند به‌طور مستقل تصمیم بگیرند، این مسئله می‌تواند خیلی نگران‌کننده باشد.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا